Peperpotplantage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Peperpotplantage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Peperpotplantage

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

28 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen op de fiets voor een fietstocht naar natuurpark pepernoot. Het is zondag, dus het fietsen door de normaal overvolle straten ban Paramaribo blijft ons bespaart. Vol moed steken we onze vinger uit, houden rekening met links rijden en het andersom voorrang verlengen en laveren ons tussen de auto's door. Al snel,komen we bij de platte brug waar we het tentbootje nemen naar de overkant van de Surinamerivier, Meerzorg. We hebben een mooi uitzicht over het scheepswrak de Goslar. Een Duits schip wat door de bemanning zelf te zinken is gebracht zodat het tijdens de oorlog niet in beslag werd genomen. Aan de overkant fietsen we al snel tussen de plantages, het is rustig, erg groen en veel zandwegen. Bij de doorgaande weg bij Peperpot worden we staande gehouden, om door te mogen fietsen moet je betalen. Als blanke meer dan als Surinamer (wat als je blanke Surinamer bent). We kiezen om hier meteen het natuurpark in de gaan van de plantage. Een natuurgebied met veel wild, waaronder anaconda's, apen, leguanen, en marmotsoort en heel veel vogels leven. Het is stil, het is heel groen. We fietsen door een smal pad, af en toe door een stuk bamboebos met torenhoge bamboeplanten. We horen van alles wat we niet thuis kunnen brengen en het is bijna spannend. Na zo'n tijd fietsen moet je toch echt een keer naar het toilet, maar zitten in de bosjes, is voor mij echt geen optie hier. Maar kijk, midden op de perperpottrail staat een hutje, daarin een grote emmer met een toiletbril. Hier kun je je behoefte doen, wat zand erover scheppen en een paar keer aan de zwengel draaien. Het is pure luxe!
We hebben in de ochtend door de regen gefietst, deze is hier overigens warm, maar blijft toch nat. Tegen de middag breekt het zonnetje door en wordt het meteen heet. Zaak is, ook al is het bewolkt, te blijven smeren met zonnebrand. Het was een mooie tocht.