rappe riksja rijder - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu rappe riksja rijder - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

rappe riksja rijder

Door: annemiekvlaanderen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

15 Oktober 2011 | India, Vāranāsi

Onze rappe riksjarijder stond ons al op te wachten om 17.00 uur om ons naar de Ganges te fietsen. Een jonge Indier en rap te fiets. Het was spits, en spits is dus: vol, druk, getoeter, koeien, honden, verkeer, stof en stof. Lang leve mijn robijtje geurdoekje!!! Rappe riksjarijder zoefde als een razende door het verkeer, al vloekend (denk ik) en tierend iedereen uit de weg scheldend. En na zeven kleuren stront gescheten te hebben (ik dus, Han was cool), kwamen we bij de boot. Al vrij snel roeide twee roeiers ons naar de gahts waar de lijkvebrandeingen waren. Het was volop aan de gang, 7 brandstapels gloeide al volop en in het steegje de trappen omhoog zag je een file vol families. Bij de lijkverbranding zie je dat het lichaam eerst gewassen wordt in de Ganges, daarna wordt het, gereinigd van alle zonden, op de brandstapel gelegd. Het vuur wordt onstoken door de oudste zoon. Uiteindelijk wordt het as nog nagekeken en het goud of andere waardevolle spullen eruit gehaald. Indrukwekkend. Het gaat allmaal heel sereen en hier is dit het ultieme van het ultieme. Wanneer je gecremeert wordt bij de Ganges doorbreek je de cirkel van reincarnatie en heb je de eeuwige rust.
Verderop was er een ceremonie aan de gang, muziek, lichtjes......dit was een ritueel: alle vrouwen hebben tot deze nacht van de volle maan geen melk en water gedronken zodat de man langer blijft leven.
Mooi om te zien.