De Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu De Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

De Taj Mahal

Door: annemiekvlaanderen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

13 Oktober 2011 | India, Agra

Om 5 uur uit de veren om redelijk vooraan in de rij te staan om de Taj binnen te gaan.
En dat was gelukt, nog niet al te druk was het en wat een pracht!
De keizer had een boel vrouwen, maar een favoriete die ook altijd aan zijn zijde was. In hun 16 jaar getrouwd zijn schonk zij hem 14 kinderen. Zij eiste van hem drie beloftes: 1: altijd goed voor de kinderen zijn. 2: nooit meer hertrouwen en 3: bouw voor mij een gedenkteken.
Dit heeft hij allemaal gedaan.
De Taj Mahal is in 22 jaar gebouwd, dag en nacht, door 20.000 mensen. De architect had alleen dikke pech, de keizer wilde hem doden zodat hij hetzelfde bouwwerk nooit meer ergens anders kon neerzetten. Na smeken mocht hij blijven leven, maar zijn handen zijn eraf gehakt (lekkere tijd).
Na bezoek aan de Taj Mahal ff een ontbijtje naar binnen gewerkt en toch nog maar even naar bed, vannacht nemen we namelijk de nachttrein naar Varanasi, dus alle slaap is meegenomen.
Om 12 uur zijn we uitgecheckt en met de bus naar het rode fort gegaan. Ook van dezelfde keizer. Ik vertelde al dat hij goed voor zijn kinderen moest zijn, nou, zijn zoon heeft broertje vermoord en daarna de keizer gevangen gezet in het rode fort zodat hij keizer kon zijn...wat dan wel weer aardig was dat hij gevangen gezet werd in een toren van waar uit hij een prachtig uitzicht had over de Taj Mahal, zijn eigen bouwwerk voor zijn grote geliefde. Deze keizer maakte namelijk al het geld op aan de prachtige bouwwerken die je overal in Rajastan tegenkomt.
Nu wachten op de trein, we krijgen een slaaptrein, en van te voren moeten we voedsel in slaan. We zullen morgen om 12 uur in de middag in Varanasi moeten zijn, maar omdat het winter is kon hij weleens vertraging hebben (35 graden, maar ik geloof dat dat dan door de stof komt).