Durbar Square - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Durbar Square - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Durbar Square

Door: annemiekvlaanderen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

21 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Aan het einde van de dag kwamen we op Durbar Square terecht nadat we nog wat pijnlijke beelden hadden gezien. Een lichaam aan de kant van de weg, overleden en wachtend op een passend hiernamaals. Wanneer iemand geen famiie heeft, of een misdadiger is, wordt hij zonder pardon in de Hielige rivier gemieterd. Voor ons onvoorstelbaar, hier is dit een passend einde. Het maakt de rivier er niet schoner op. Het heilige water kabbelt vrolijk door de afvalhoop heen en varkens, ratten en ander gespuis genieten hier volop. De stank valt nu wel mee, het water staat hoog. Je ziet hier veel dode opgeblazen kadavers liggen van varkens, tenminste, daar hou ik het maar op.
Durbar Square is erg oud en heeft een lange geschiedenis. De Kumari bijvoorbeeld, de levende godin. Het is een meisje van 5 jaar, zij komt uit het Boeddisme maar het is een Hidoese godin. Ze wordt uitgekozen op een aantal kenmerken, stand van de ogen, lippen, maar ook omdat ze geen angst heeft. Alle potentiele Kumari's worden in een hutje op de hei gezet in het donker en men gaat er omheen spoken. Degene die geen angst vertoont, is de levende godin. Vanaf dat moment mag ze de grond niet raken en mag ze in een mooi pand wonen op Durbar Square. Af en toe vertoont ze zich voor het raam, wij mogen Namaste zeggen en ze verdwijnt weer. Haar enige touwtje met de buitenwereld. En enkele keren per jaar wordt ze op een draagstoel door Kathmandu gedragen.
Op het moment van haar eerste bloeding is zij Kumari-af en wordt er een nieuwe verkozen. De oud-Kumari zou mogen trouwen, maar helaas denkt men hier dat wanneer je een oud-Kumari trouwt, je binnen een half jaar sterft. Een voordeel, oud-Kumari is "eigendom" van de staat en wordt door hen onderhouden.
Zielig? Ja, vinden wij wel, maar het is ook erg schrijnend om op straat te leven.
Ook in Nepal zijn de kansen voor meisjes niet zo groot. Vaak worden vrouwen mishandeld en meisjes belanden op straat als bedelaars. Het afhakken door ouders van ledematen, om meer geld op e brengen, komt ook hier voor. Overigens, het aantal verdwenen vrouwen in India is ook erg groot. Wanneer de bruidschat niet betaald wordt, kan een sluier "zomaar" vlam raken. Een vrouw moet ook wachten op toestemming van manlief om wat dan ook te nuttigen, of het nu om een kopje koffie gaat of een hele maaltijd. Altijd moet ze wachten op haar man, en vaak mag ze pas eten nadat haar gezin de maaltijd genuttigd heeft.
Ook staat er op Durbar Square een beeld van een aap, een god. Dit beeld zorgt voor goedheid maar om zijn best te doen zijn zijn ogen afgeplakt. Tegenover staat namelijk de godin van de verleiding, stel je voor dat hij afgeleidt wordt, dan kan hij het goede niet meer doen.
Heel ingewikkeld allemaal om alles te onthouden.
In Nepal zijn trouwens heel veel geloven. De grootste groep is het Hindoeisme, dan het boeddisme, maar ook moslims zijn aanwezig. Alles loopt door elkaar en iedereen respecteert hier andermans geloof enorm.

• 21 Oktober 2011 - 13:40

Miran:

Toch bijzonder....in een land van onrecht, althans volgens de westerse wereld....worden wel diverse geloven gerespecteerd..... Zou een eye opener moeten zijn voor velen..

Liefs en geniet!

• 21 Oktober 2011 - 18:38

Dionne:

Wat een land!! En wat hebben wij het goed hier, zo zie je natuurlijk wel hoe het ook anders kan. En wij maar klachen hier, en waarom??
    Woensdag is hier bij jullie thuis de bliksem ingeslagen, shrok me kappot. De aardlek sloeg er gelukkig uit, is goed beveiligd!!! Vanaf woensdag krijg ik het erg druk, je weet wel waarom, en ik heb er onwijs veel zin in......kunnen jullie aan het klussen komen als je terugkomt ha ha ha ha.....(nee, geintje) Genietten nog deze dagen, dikke kus.