om mani padme hum - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu om mani padme hum - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

om mani padme hum

Door: annemiekvlaanderen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

17 Oktober 2011 | Nepal, Pokhara

Vanmorgen naar de geboorteplaats van Boeddha geweest. Mama Boeddha was zwanger en zoals dat toenderijd hoorde, trok ze naar het keizerlijk paleis om te bevallen. Kindje Boeddha kondigde zich vroegtijdig aan (net zoals onze Jezus) en mama Boeddha beviel in een park. Dit park hebben wij mogen bewonderen. Er staat een Heilige boom, met allemaal biddende en mantra zingende monniken erom heen. De geboorteplek is gemarkeerd met een steen in een eeuwen oude tempel. Een magnifiek moment om hier te mogen zijn. Om mani padme hum (gezegend zij het juweel van de lotus) is de mantra, een gebed dat telkens herhaalt wordt. Het betekent iets van: alles draait om de lotus die centraal staat, maar kortweg gezegd: shit happens, go with the flow. Tijdens het opzeggen van de mantra helpt het draaien aan gebedsmolentjes hen bij deze meditatie. Gedragen op de wind bereiken de gebeden via gebedsvlaggetjes de hemel.

Daarna een lange busrit door de bergen naar de voet van de Himalaya (Yeti, here we come). In Pokhara hebben we een hotel. Zoals enkele jaren geleden hebben we ook nu weer heerlijk gegeten. De man die toendertijd in de dikke grote holle boom woonde, woont er nog steeds, er zit nu zelfs een deurtje bij de ingang.Nog Nog even gewinkeld, dat hadden we in India nog niet gedaan vanwege het aanhoudende gezeur van de winkeliers, hier gaat alles veel relaxter, heerlijk. Een gebedsmolen gescoort, jippie, eindelijk heb ik er eentje. En twee prachtige Thanka's. Deze worden gemaakt met minerale en plantaardige pigmenten en vaak wordt ook goudverf toegepast. Het Tibetaanse woord thang betekent vlak en geeft weer dat een thanka een schildering is op een plat oppervlak, die echter opgerold kan worden wanneer er geen vertoning nodig is. Om dit laatste wordt het ook wel een rolschildering genoemd. De afbeelding wordt traditioneel geschilderd op katoen geprepareerd met lijm getrokken uit yakhuid vermengd met kalk. Als verf gebruikt men pigmenten met als bindmiddel yakvet. Deze verf is na droging watervast en elastisch.e reizende monniken gebruiken deze omdat ze makkelijk opgerold kunnen worden en vervoerd van klooster naar klooster. Het is belangrijk onderwijsmateriaal om het leven weer te geven van Boeddha, invloedrijke lama's en goden. Een populair thema is het levenswiel. Tanka's worden door sommigen gezien als kleurrijke muurdecoraties, terwijl ze voor boeddhisten de betekenis hebben van een goddelijke verschijning.

Morgenvroeg gaan we de berg op, een dagtocht door het Annapurnagebergte. Het is een geweldige ervaring, wandelen met uitzicht op de Himalaya.