streets of Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu streets of Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

streets of Saigon

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

12 November 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Deze ochtend ga ik vanuit Saigon een uitstapje maken naar de Co Chi tunnels. Een groot tunnelnetwerk dat gemaakt is in de jaren 40 toen de Fransen Vietnam wilden overnemen. Daarnba is het in meerdere oorlogen gebruikt waaronder ook de Veitnam oorlog. Het terrein is erg toeristisch, dat neemt niet weg dat het wel indrukwekkend is, zeker om te proberen in een tunnel te kruipen. We wachten bij een klein gat want enkele Amerikanen willen natuurlijk ook. Een jongen, nogal voluptueus denkt zeker te weten dat het hem zal lukken. Ik durf bijna niet te kijken, maar hij plopt inderdaad naar beneden het gat in. Helaas komt hij er niet meer uit, en daarbij is niets overdreven. Na 10 minuten te wringen helpen drie anderen hem naar boven, dan mogen wij. Ik doe mijn benen erin, handen omhoog en laat me naar beneden glijden. Het lukt, maar het lukt inderdaad maar net. De tunnels zijn zo nauw gemaakt dat de vijanden er niet in kunnen. Geniaal. We lopen nog even rond en je hoort veel geweerschoten op de achtergrond, want de toeristen mogen hier schieten met grote geweren. Vreemde gewaarwording.
's Avonds lopen we in het donker Saigon over de stoep naar de markt. Tenminste, we proberen op de stoep te blijven maar je moet je wrngen door alle brommertjes die nu, omdat het druk is, ook over de stoep rijden tussen de straatverkopers, de kleine plastic stoeltjes die op de stoep worden gezet waar jongeren bij elkaar komen om iets te drinken. Er staan lange gele stepen op de stoep getekend. Die betekeken dat je tot daar je waren mag verkopen, maar op dit tijdstip geldt dat geloof ik niet helemaal. De markt is erg bijzonder, alles wordt er verkocht. Vooral het natte gedeelte is geweldig. Daar wordt geslacht, liggen varkenspoten, stukken vlees met vliegen, levende kikkers, allerlei vis en schelpdieren en tussendoor zie je ratten rondrennen, natuurlijk een paradijs voor ze. Terug naar het hotel, en wanneer je daar naar binnen stapt voel je weer even dat rust om je heen ook wel weer heerlijk is. Morgen vroeg op, tassen pakken en op naar Cambodja met het openbaar vervoer.