Nachttrein naar Hue en eerste uitstapjes - Reisverslag uit Hương Thũy, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Nachttrein naar Hue en eerste uitstapjes - Reisverslag uit Hương Thũy, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Nachttrein naar Hue en eerste uitstapjes

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

06 November 2012 | Vietnam, Hương Thũy

De nachttrein, daar had ik bijna buikpijn van na onze India-ervaring met kakkerlakken en ratten, maar toen we om 23.00 gisteravond instapten was ik erg verbaasd. We hadden een afsluitbare coupe voor vier personen, erg netjes en schoon. Zelfs redelijk geslapen op het schudden van de trein. Rond 11 uur 's morgens kwamen we aan in Hue.
Hue is een grote stad, wederom een kriskras aan brommers en andere voertuigen. Kleine huisjes en veel bedrijvigheid op straat. Het ziet er gezelleig uit en bovenal, het is heet. Na een warme douche in ons, hoe onvoorstelbaar ook, superluxe hotel (Gold Hotel) gaan we weer op pad. Allereerst een heerlijke lunch in Mandarincafe. De eigenaar schijnt een verwoed fotograaf te zijn en we krijgen allemaal een kaart van hem die hij gemaakt heeft van lokale bevolking. Het was, ook alweer onvoorstelbaar, heerlijk met een zalig verfrissend citroendrankje. Ons kijkje in de verboden purperen stad is een beetje dubbel. Het is gebouwd door de koning van Vietnam in 1800. Je kunt je het leventje van de vier koningen bijna niet voorstellen, veel concubines. De verboden stad was alleen voor genodigden. De koningen zijn een voor een afgezet omdat ze teveel geld uitgaven aan hun leven en bouwwerken. Oom Ho (Ho Chi Minh) kwam en overwon, hij vocht voor het communisme en zorgde beter voor het volk, ook besloot hij om niet in het paleis te gaan wonen. Alom respect dus voor Omm Ho tot de dag van vandaag. Langzaamaan wordt het hele complex weer opgebouwd, dit gaat echter nog 20 jaar duren.
Daarna naar de graftombe van een koning. Mooi complex, erg rustig. De koning koos in leven en welzijn al een terrein uit waar hij begraven wilde worden en dee koning koos dus deze plek. Groots, met vijvers en bouwwerken, en een paal waarop staat dat hij in leven erg bescheiden was. Ahum.... De koning ligt overigens niet daar in de tombe, maar ergens op een verborgen plek op het gebied, om te gaan zoeken is respectloos.
Dalijk gaan we naar een koninklijke plaats om te dineren en, ja ja, we worden ook verkleed als koningen en koninginnen. kijken of het werkt, je zo sierlijk te kleden, zou dat daadwerkelijk het respect afdwingen zoals de vroegere koning en keizers, of wordt dit lachwekkend en blijven we een doodgewone toerist? We checken het!!!

• 06 November 2012 - 19:56

Pap En Fie:

Ha,
    Hue is het daar??
    Ik kan me de drukkende hitte en vreselijke drukte nog goed voor de geest halen.
    Verschrikkelijk.....
    Maar over een paar weken ben je weer gezellig thuis en geniet je van de dagelijkse routine.
    Misschien moet je me een volgende reis toch om advies vragen.
    Er zijn nog zoveel mooie dingen te zien op deze aardkloot.
    Nee hoor ,ik ben best wel een beetje jaloers, maar wij vertrekken de 27e voor 6 weken naar Australie. Ook niet gek
    Veel plezier en blijf gezond,
    Pap en Fie
    Wij volgen jullie reis.

• 06 November 2012 - 23:45

Miranda:

Hare majesteit,
    Met een diepe buiging voor u beide, koninklijke hoogheden, wil ik het volgende aan u mededelen. Met veel bewondering voor u verhaal en u vertoning van u rijkdom middels u prachtige kostuums......

Pis ik in mijn broek van het lachen van u foto.
    (mag dat wel ivm de mediacode?)

Zo speel je dus maxima volgend jr!
    Briljant, en wat apart die luxe! Geniet! Bijna spinnen....ieeeeeek.
    X

• 07 November 2012 - 00:15

Annemiek :

geachte nederige dierbare onderdaan, het pissen in uw broek doet uw kop niet rollen.

• 07 November 2012 - 00:15

Annemiek :

• 07 November 2012 - 11:36

Annemiek Vlaanderen:

Pap en Fie, hebben jullie deze reis ook ongeveer gedaan?