Some Bote en familie - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Some Bote en familie - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Some Bote en familie

Door: annemiekvlaanderen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

25 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

s' Middags hebben we Some Bote ontmoet, om hem het envelopje te geven van mijn ouders. Hij was er erg blij mee. We hebben afgesproken om elkaar wederom te ontmoeten aan de rivier bij zonsondergang, dus na de olifantentrip door de jungle. Deze was weer heerlijk. Om 5 uur dus terug naar de rivier, alwaar iemand ons naar Some bracht. Some nam ons mee naar zijn motor, alwaar wij gedrieen op plaats namen om naar zijn woning te rijden door het dorp en over zandpaadjes. Geweldig, geen helm en maar tuffen. Bij zijn huis werden we op een bed gezet om te wachten op zijn vrouw die ons tussen de rijstoogst door, een tikka kwam zetten en een keting van afrikaantjs (good luck) kwam omhangen. We hadden al aangegeven dat we niet zouden eten, we zouden eten met de reisgroep, maar toch kreeg ik een schotel met gebraden kip voorgeschoteld. Wanneer men hier iemand wil bedanken is het de bedoeling dat je het vlees deelt. Afslaan is onmogelijk dus op hoop van zegen (morgen 16 uur treinreis). Het is overigens, om religeuze redenen, niet toegestaan dat vreemdelingen en leden van hogere kasten, om keukens of heiligdommen in de woningen van leden van hogere kasten, te betreden. Er een welkomsdrankje gegeven, een beker rum met een piepklein scheutje cola. Toen we dat op hadden moest en zou er nog een fles bier paraat gemaakt worden.
We werden vorgesteld aan de familie. Oudste dochter van 16 was weggehaald bij een oudere man waarmee ze getrouwd was en een kind van 9 maanden had. Some heeft dit met politie werk gedaan zoals ik begreep. Ze studeerde, maar wilde toch graag trouwen, maar de man was niet goed voor haar. Ze woont nu met haar kind weer bij Some. Indrukwekkend zo'n verhaal. Hun zoon studeert en is goed in een vechtsport. Vrouw van Some spreekt geen engels, dus moeilijk mee te praten en was druk met de rijstoogst. Some heeft op dit moment een klein, maar opgeruimd huisje van steen, kippen en twee waterbuffels voor melk.Zijn wens is om de keuken, die nu van riet en klei is, nog te vervangen voor een aparte keuken van steen. Na al dat drank mocht Han terug rijden op de motor, maar we hebben toch maar Some weer laten rijden. Een geweldige ervaring!!!

• 25 Oktober 2011 - 16:54

Pap En Fie:

Gaaf dat jullie Some en familie hebben ontmoet. Toen wij er in 2000 waren, met Inge, hadden ze ook niet veel meer dan een bed. Daarvoor niet eens een huisje..., alleen een hutje met plastic als dakbedekking. We hadden verwacht dat de moeilijkste tijd, nu de kinderen volwassen zijn, wel voorbij zou zijn??
    Wij hopen ze, ondanks onze laatste negatieve ervaring met Nepal (ziekenhuis etc.), toch nog een keer te onmoeten.

PS het valt ons op dat er in jouw laatste verslag wel veel spelfouten zitten. is dit de combinatie whiskey-bier?

Groetjes en tot gauw!

• 27 Oktober 2011 - 07:16

Annemiek Vlaanderen:

nee, das de combinatie klein toetsenbord en telkens uitval van internet, dus snel werken. Na aankomst in hotel hebben eerst goed gedouched en flink gegeten, dus het zakte snel.
    Hun huisje is van steen, ze zijn er erg trots op. Een smal gangetje waar de kippendoorheen lopen. Tuintje met eigen waterpomp en daarin een hutje waaringekookt wordt. Wens is om dat van steen te bouwen ooit eens.