Drakeneilandjes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Drakeneilandjes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Drakeneilandjes

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

04 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Na een busrit van Hanoi naar Halong Bay, vogelvlucht niet zo ver, maar de wegen zijn hier niet overal even stabiel, dus duurde een tijdje, plus een tussenstop bij een keramiekfabriek, kwamen we aan bij de baai. Onze Chineese Jonk ligt inde verte al klaar, en we worden er netjes per kleine boot naar toe gebracht. De Jonk is een wit schip, met onderin een aantal kajuiten waarvan een ter onze beschikking staat, bed, douche en toilet, wat wil je nog meer. We varen uit, Halong Bay op, 1500 vierkante kilometer met 1600 kalkstenen eilandjes. 8e wereldwonder. Toen de Chinezen Vietnam kwam bezetten zond God de draak om Vietnam te helpen. De zogeheten neerdalende drak. De op aarde wonende moederdraak vroeg aan haar kinderen om de neerdalende draak te helpen. Nadat ze de Chinezen hadden verslagen verliet de neerdalende draak de aarde en tijdens haar vlucht liet ze haar 1600 kinderen vallen. De drakeneilanden.
Wanneer wij uitvaren zie ik in, bijna spookachtige nevel, kalkstenen eilanden die dan weer ver weg lijken en dan vlak voor je neus. Ze lijken een beetje te zweven net boven het water. De zon staat achter de wolken wat een mysterieus grijs/blauwe gloed geeft. De rotsen zijn allen onbedorven, geen mensenhand is er aan te pas gekomen. We krijgen op de boot een lunch, verse garnalen en groenten, heerlijk. Dat is puur genieten. Ons tweede boottochtje is met de kleine boot naar grotten in een van de eilanden. Stalagmieten-en tieten groeien per dag zienderogen. Het is mooi en helemaal toen onze gids een deuntje speelde op enkele naast elkaar staande stalagmieten. Een donker warm xylofoongeluid, gemixed met het klokkende bamboestokken-geluid kabbelde door de grotten. Wat een beleving. Nog even de rotsen beklommen om weer bij de boot te komen. Ons derde boottochtje gaat naar een wit zand strandje waar we even lekker hebben kunnen chillen. Terwijl de anderen gingn kayakken heb ik genoten van een spectaculair schouwspel, namelijk de zonsondergang boven Halong Bay.
Ons diner: oh oh waat heerlijk weer, borden gevuld met krab, de allerverst reuzengarnalen die je je maar kunt voorstellen, versierd met wortelbloemen, komkommerpluimen en andere vega-kunstwerken.
Als klap op de vuurpijl karaoke-avond, Jippie!!!!!
maar de coctails op de boot, uitkijkend over de drakeneilandjes is echt iets wat ik ooit nog eens moet doen!

• 05 November 2012 - 23:04

Miran:

Sinterklaas kapoentje gedaan met karaoke? ;-) leuk hoor, klinkt beter dan spinnen. Die garnalen!