Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

08 November 2012 | Vietnam, Hội An

Voor de reis van start ging vroegen velen aan mij: " Waarom Vietnam?" Tjja, inderdaad, er heeft een heftige oorlog gewoed, maar Vietnam heeft me getrokken door de beloofde schoonheid. En ja, ook aan de oorlog heb ik gedacht, maar waar is er geen oorlog geweest? Op de een of andere manier klinkt de oorlog Vietnam veel viezer en oneerlijker dan welke dan ook, terwijl dat natuurlijk helemaal niet waar is. Overigens heet dezelfde oorlog hier: " Amerikaanse oorlog." We hebben er telkens onderuit kunnen komen, maar we wisten dat we het zouden moeten "facen". Op naar Hanoi en de gids vertelde al dat zijn vader de oorlog had meegemaakt. Hij heeft het overleefd door slimme streken, gewoonweg door een korrel rijst. Deze was gedrenkt in varkensbloed waarna hij hem in zijn oren had gestopt. Dit ging zo stinken. Bij bezoek aan de dokter deed hij alsof hij doof was en de geur vertelde de dokter dat er toch iets aan de hand was. Vader mocht op kantoor bij het leger werken en deed al de tijd alsof hij doof was. De gids zegt over de oorlog dat dit gewoon een slecht boek is wat je telkens weer zou kunnen lezen, maar dat het beter is om het dicht te laten. Zo krijg je een gelukkiger en vrolijker leven. Vandaag rijden we per bus van Hue naar Hoi An langs de kust en door de bergen. Het gaat af en toe bijna stapvoets maar het uitzicht is geweldig. Boven op de Van Ho pass staan velen bunkers, helaas ook grijp-grage en aanrakerige verkopers, dus ik had er al snel genoeg van. Geduld om de bunkers rustig te bekijken was voor mij al snel verdwenen.In deze bergen en aan de kust is heftig oorlog gevoerd. Wanneer je onderweg dan de vijftig tinten groen op de rijstvelden kunt bekijken die er zo lieflijk bij staan, kun je je dit bijna niet voorstellen. Een tussenstop aan de Chinees Beach. Mooie wit zandstrand, waarna we weer snel verder gingen naar ons hotel in Hoi An, Phu Thinh 2 hotel. Weer prachtig met dit keer een giga mooie binnentuin. Serene rust, zwembad en mooie zitjes onder overkappingen waar een warm windje staat.
De stad is geweldig, zelfs een gedeelte auto/brommervrij en waar je dus alleen de vogeltjes in kooitjes hoort fluiten en het geroezemoes van de verkopers. De mensen zijn vriendelijk, je wordt aangehouden voor een praatje: het geeikte 'small talk' waarna je gewoon vrolijk door kunt lopen zonder iets te kopen. Daar word ik vrolijk van!
De oude wereldberoemde japanse brug is mooi om te zien maar voral het leven op en langs de straat sperekn mij aan. We zien een oud vissersvrouwtje, veel prachtige boten en oude boten, die inmijn ogen trouwens ook prachtig zijn. Er wordt gekookt in allerlei vormen pannen en de geuren overweldigen je.
Hier in Hoi an kun je kleren en schoenen op maat laten maken, die je de volgende dag op kunt halen. Wees wel bedachtzaam, je kunt dit overal doen maar er zijn enkele adressen die goed werk afleveren (of zowiezo werk afleveren).
Wij genieten in ieder geval volop van Hoi An en de gedachte dat we hier twee dagen blijven is erg prettig.