Flitsende fietstocht - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Flitsende fietstocht - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Flitsende fietstocht

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

09 November 2012 | Vietnam, Hội An

Vroeg in de ochtend lopen we naar het strand, het zou drie kilometer zijn, maar ik heb het gevoel dat we veel langer gelopen hebben. De zon brand om half 9 al flink, maar de wandeltocht is mooi. Een tussenstop voor een lekkere fruitsap en weer in de benen. Mensen zijn zo vriendelijk hier. Ik koop een rieten hoed omdat de zon toch wel erg aan het branden is en we raken aan de praat met verkoopsters aan het strand, het praatje is zo gezellig en lachwekkend dat ik zelfs iets koop, dat doet ze dan weergoed, die verkoopster. Kleine rijsthoedjes en een origineel Vietnamees filter met Vietnamese koffie om een kopje koffie te zetten. Je weet nooit hoe dat nog van pas kan komen. Het strand is prachtig en na even te hebben genoten loop ik weer terug om te lunchen bij het hotel.
In de middag staan er fietsen klaar voor ons hotel. Geen fietsen zoals wij gewend zijn in Nederland, met versnellingen, gel-zadel en ultra-light banden, maar een stuk ijzer, twee wielen, zonder, als je geluk hebt, slag in het wiel. Ik stap erop en we volgen onze gids over een drukke weg. Kriskras tussen alle andere weggebruikers en oversteken gaat net als wanneer je loopt: je nadert een kruising, remt niet af maar gaat een stukje harder, je houdt dit tempo aan en al het verkeer verweeft zich soepel dor elkaar totdat je aan de overkant bent, no problem, maar voor mij iedere keer weer even billenknijpen. Gelukkig fiets ik al snel door het platteland tussen rijstvelden, kleine dorpjes met zeer smalle weggetjes. De weggetjes kronkelen kris kras tussen de piepkleine huisjes door, het lijkt alsof ik bijna door hun woonkamer fiets. Wanneer ik mijn hand uitsteek kan ik zo een lading wasgoed van de lijnen grissen. Nu het drukke verkeer weg is let ik op overstekende, druk kakende kippen, een rij eenden die rustig van de ene waterkant, over het weggetje naar de andere waterkant waggelen en lokale bevolking die aan de kant van de weg bezig zijn met bamboe snijden. Ik fiets tussen bananenvelden en suikerrietplantages. Een vrolijke vrouw zwaait naar ons, haar pikzwarte tanden breed bloot lachend en kinderen joelen wanneer ik voorbij flits op mijn fiets...of ik alsjeblieft terug wil zwaaien. Wat een heerlijkheid. Dit is Vietnam, op zijn best. Na twee uur door de hitte fietsen, blij dat ik een rieten hoed heb gekocht, geen gezicht, maar de zon blijft een beetje uit mijn gezicht, komen we bij de boot. Met fiets en al spring ik erop. We maken een klein tochtje, terwijl de zon langzaam aan het verdwijnen is wat een mooie gloed geeft over het water. De vissers gooien nog de laatste keer hun netten uit met een sierlijke, maar vastberaden zwaai en wij komen bij ons eiland aan. Uit de boot komen koelboxen, stoelen en tafels en de barbecue. We genieten met de hele groep an een godenmaal, verse King Prawns die je dipt in zout en peper met lemon, kip, rundvlees heerlijk gemarineerd in pittige saus met een vleugje lemongrass.
Na deze maaltijd moet maar geheel voldaan de laatste tocht over het water en land op naar hotel om ver te chillen, het is mooi geweest voor vandaag, de benen gaan omhoog.

  • 10 November 2012 - 00:03

    Pap En Fie:

    Hoi An(nemiek) en Hoi Han,

    Ook hier achterhaalt de tijd je: weer een jaar ouder! Proficiat en blijf genieten van jullie mooie reis. Hopelijk zullen er nog heel veel volgen.
    Pap en Fie


  • 10 November 2012 - 00:03

    Pap En Fie:

    Hoi An(nemiek) en Hoi Han,

    Ook hier achterhaalt de tijd je: weer een jaar ouder! Proficiat en blijf genieten van jullie mooie reis. Hopelijk zullen er nog heel veel volgen.
    Pap en Fie


  • 10 November 2012 - 02:20

    Annemiek:

    dank je. dit jaar langer 45 dan dat ik 44 was. Fijn!

  • 10 November 2012 - 11:29

    Hans En Corrie:

    Hoi Annemiek en Han
    Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag,
    en geniet van jullie vakantie.
    Groetjes Hans en Corrie.

  • 10 November 2012 - 13:18

    Inge, Jan, Erin En Nikka:

    Hoi Annemiek,

    Hoorden dat je je verjaardag op een ander continent viert dit jaar, lekker! Van harte proficiat namens ons vieren en geniet beiden nog van jullie reis!!!!

    Groetjes,
    Inge, Jan, Erin en Nikka

  • 10 November 2012 - 15:20

    Annemiek:

    Hans en Corrie, dank jullie wel. Het lukt helemaal prima.

  • 10 November 2012 - 15:30

    Annemiek :

    Inge Jan Erin en Nikka, is wel een keer lekker in de zon mijn verjaardag vieren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 27 Aug. 2011
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 70259

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 03 Maart 2016

Suriname

04 September 2015 - 11 September 2015

Kreta

10 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Rondreis Thailand

05 Mei 2013 - 07 Mei 2013

Marrakech

02 November 2012 - 21 November 2012

Vietnam, Cambodja en Thailand

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Bergamo

24 Februari 2012 - 29 Februari 2012

New York New York

08 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

India en Nepal on a shoestring

Landen bezocht: