De motorrit - Reisverslag uit Hương Thũy, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu De motorrit - Reisverslag uit Hương Thũy, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

De motorrit

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

07 November 2012 | Vietnam, Hương Thũy

In de vroege ochtend krijg ik een motorrijder aangewezen en mag ik achterop springen. We tuffen door Hue om naar de Parfumrivier te gaan. Daar pakken we een drakenboot, een kleurrijke boot met een grote draak voorop. Een heerlijke vaartocht naar de Thieu Mu Pagode, een boeddhiste tempel alwaar de wereldberoemde Autin Martin staat van de monnik die hier heeft gewoond. In 1963 stapte hij in deze auto en reed een eind weg. Hij stapte uit, liep enkele meters, knielde in de lotushouding en stak zichzelf in brand. Misschien heb je de beroemde foto wel gezien. Waarom hij dit deed? Uit protest tegen de regering die het boedhisme wilde uitroeien en om vrijheid van geloof te betogen. Deze monnik werd beroemd, vraag me niet waarom je van al die andere monniken die hetzelfde hebben gedaan niets mee hoort.
Weer op de motors en een mooie tocht kriskras door de landerijen, de kleine dorpjes en straatjes. Wat machtig is dit zeg. Rijstvelden, ossen en waterbuffels, straatleven.
Ik koop een grote zak van 5 kilo rijst en we stoppen bij een weeshuis om deze te doneren. Ik mag binnenkijken. Er staan ijzeren bedjes op een rij met hekwerken waarin enkele babies liggen. Een babietjes is een maand oud en bij haar geboorte op de stoep van het weeshuis gelegd. Monniken zorgen voor de kinderen, ze worden gevoed, krijgen les en schijnen goed terecht te komen. Bijna niemand wordt er geadopteerd. Hoewel ik onder de indruk ben en dit in en in triest vind zijn de kinderen blij en huppelsn en springen ons acherna. Ook moet ik zeggen dat ze er erg goed uit zien. Das dan weer mooi meengenomen.
Na weer een mooie rit stappen we binnen in het huis van de eenarmige rijsthoedmaakster. Zij maakt al jarenlang de beroemde rijsthoeden met de gedichten er in verwerkt. Wanneer je een rijsthoed van haar tegen het ligt houdt, komt er een afbeelding te voorschijn. We kijgen een lunch bij de nonnen, schoenen uit en de maaltijd is weer goed. Ik stap nog even de tempel in waarbij je al het slechte achter je moet laten en er rein weer uit moet komen. Wierook branden helpt zegt men, dus dit doe ik en plaats een wierook staafje bij het altaar. De wierookmaakster heb ik overigens ook mogen bewonderen, dat is nog niet zo makkelijk.
Het landschap rijdens onze tocht naar Hamburgerhill is erg mooi, grote palmbomen, en bananenbladeren sieren het landschap en ons weggetje waarover we rijden lijkt op een oud nederlands fietspad door de duinen. Een rij betonplaten tegen elkaar aangelegd emt hier en daar een groot gat. Ook moeten we met regelemaat over een stuk onverhard landweg met stenen en kuilen. Kris kras, maar dan echt riskras, de bochten volgen elkaar rakelings op, rijden we door een 1 meter brede straat tussen huizen door. Mijn motorbiker toetert bij ieder bocht om tegenliggers, overstekers en dieren te waarschuwen. Het heeft gewwerkt, ik zit nu weer heelhuids in het hotel de dag te overpeinzen.
Ik denk dat ik dit jaar de kerstkaarten oversla en nog wat doneer bij het weeshuis, want, zoals de monniken stellen; wie goed doet, goed ontmoet, circlel of happiness.

  • 07 November 2012 - 13:13

    Fie En Pap:

    Ja Annemiek,
    Wij zijn op dezelfde plaatsen geweest, alleen deden wij dit grotendeels op de fiets... En dat viel niet mee, gezien de drukte (vooral van brommers) op de wegen. Eigenlijk was het levensgevaarlijk en dat beïnvloedt dan wel je indrukken. Alles wat je tot nou toe beschrijft, herkennen we en dat is heel gaaf.
    Wij gingen indertijd per boot vanuit Vietnam naar Cambodja. Zijn benieuwd of jullie dat ook doen??
    Geniet ze en wij genieten mee!
    Groetjes,
    Pap en Fie


  • 07 November 2012 - 14:15

    Annemiek Vlaanderen:

    poeh met de fiets, dat wist ik eigenlijk ook wel. Respect hoor. Nee, we gaan niet per boot naar cambodja maar per bus. We gaan wel een fietstocht doen in en rond hoi an. Dat lijkt me nog te doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 27 Aug. 2011
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 70130

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 03 Maart 2016

Suriname

04 September 2015 - 11 September 2015

Kreta

10 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Rondreis Thailand

05 Mei 2013 - 07 Mei 2013

Marrakech

02 November 2012 - 21 November 2012

Vietnam, Cambodja en Thailand

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Bergamo

24 Februari 2012 - 29 Februari 2012

New York New York

08 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

India en Nepal on a shoestring

Landen bezocht: