Vietnam Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Vietnam Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Vietnam Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

03 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Na een lange reis waar we toch redelijke lamme billen van hebben overgehouden staan we nu toch eindelijk in Hanoi. En wat worden we verwelkomt, de ene taxichauffeur na de andere komt breed glimlachend vragen waar we heen willen en of hij toch degene mag zijn die ons weg mag brengen naar het hotel. We kiezen toch voor de gele shirts, een aanrader van Rough Guide. Zij maken vaste prijsafspraken en rijden gewoon naar de plek die jij aangeeft. De Vietnameese Dongs is overigens nog een leerprojektje. $100 dollar is 248000000 Dong (of zoiets) Ff wennen dus.
Het is heet waar wij natuurlijk ook voor komen, heerlijk. De weg is, zoals we gewend zijn in Azie weer erg druk vol met toeters. Het hotel is prima, we checken in in het Hong Ngoc hotel, vlak tegen de oude binnenstad en we maken na de douchebeurt een wandeling. Op straat wordt uitgebreid gekookt, de waren liggen uitgestald om verkocht te worden en op veel hoeken van de straat hangen kleine vogelkooitjes met piepkleine vogeltjes waar een razend mooi geluid uit komt. Je kunt ze voor geld vrij laten, dit brengt je goeds.
Ook kijken we onze ogen uit naar wat je eigenlijk allemaal kunt vervoeren op een brommertje. Grote manden met etenswaar, kussens, trappen en zelfs varkens worden opgestapeld op het brommertje om onder een viaduct bij elkaar te komen om elkaars handelwaar te bekijken en te kopen. De varkens worden in een soort van kippengaas gelegd, precies passend en met snelbinders of spanbanden op de brommer vastgemaakt. Tja, ieder zijn meug zei de zeug..... We wandelen naar het meer, midden in Hanoi, In het midden ligt een schilpaddeneiland. Het heeft eerlijk gezegd niet het Vondelpark-gehalte maar in de drukte van de stad begrijp ik heel goed dat dze vijver voor de inwoners een heerlijkheid is. Oversteken is ook een waar rampenplan, een zeebrapad ligt er maar of dat helpt weet ik nog steeds niet. Het verkeer blijft stromen en je kiest eigenlijk zelf een moment uit wanneer je oversteekt. het is de bedoeling dat alle bussen, riksja's, brommers en auto's hun tempo inhouden, wat ze tot nog toe dan ook gedaan hebben.... Vanavond doen we het rustig aan, op tijd slapen. Morgen een vroeg ontbjt en met een kleine rugzak de boot op in Halong Bay.