Citta alta - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Citta alta - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Citta alta

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

08 Augustus 2012 | Italië, Bergamo

Bergamo is in twee delen, de benedenstad is het nieuwe gedeelte, en de bovenstad het oude. Het zogeheten citta alta en citta bassa. Voor ons is het oude gedeelte, dus Citta Alta het bijzonderste. We nemen de stadsbus naar boven, kosten voor 1 zone bijna niets. We keken onze ogen uit over de wereld aan buskaartjes die je kunt kopen, een zone, twee zones, dagkaart, 10 strippenkaart enz. Na enig overleg met de manager van het hostel gekozen voor het ons beste tarief van vandaag. Het ritje is leuk, een lange oude stadsmuur en wanneer je bij het oude centrum komt moet de bus door een heel oude stadspoort. Past net! Meteen daarna een scherpe bocht maar het gaat allemaal goed. Ongelooflijk hoe zo''n chauffeur zijn bakbeest door die smalle straatjes kan manouvreren zonder ook maar iets te raken. Knap werk! Het stadje is volop oude muren, gebouwen en veel kerken en musea. Dat hebben we overgeslagen, we zijn door de smalle straatjes met kinderkopjes gelopen, ijs gegeten en gedronken. Het is heel warm, dus alles op zijn Italiaans gedaan, rustig. Wat al vrij snel opvalt is al die rode handafdrukken die je door de hele stad ziet. Op winkeldeuren, paaltjes, deuren kom je ze tegen. Mysterieus! Na een tijdje googlen kwam ik er achter dat de rode handen in 2006 ineens verschenen in het straatbeeld van Bergamo. Het werd het gesprek van de dag. Wat het een politiek protest? Had de maffia hier de hand in? Uiteindelijk zijn drie jongeren opgepakt die een mal van een hand en een spuitbus in bezit hadden. Er hong hun een grote claim aan de broek, maar tot de dag van vandaag is de reden onbekend. We klommen door de straatjes die erg Romeins aandoen en genoten van de drukte rondom een van de pleintjes die omringt waren door een aantal kerkjes. Aangezien Pinocchio hier geboren is, overigens betekent Pinocchio in het italiaans; "stukje pijnboom", heb ik een kleine Pinocchio gescoord voor op het zo-lelijk-mogelijke-souveniers-plaats.
De mensen hier zijn erg aardig en behulpzaam, zeer netjes gekleed en op en top verzorgd. Prettig vertoeven dus. Het is nu, om 19.00 uur, nog 26 graden, de meeste hitte is uit de lucht verdwenen, de krekels beginnen voorzichtjes al aan hun avondlied. Mijn mond tintelt nog na van het lekkere italiaanse citroen ijsje en boven op het dakterras drink ik mijn tintelwijn. Zwoele avondlucht waarin je een vleugje pas gemaaid gras ruikt. Op en top genieten dus. We hebben het goed!

• 08 Augustus 2012 - 20:15

Miranda: