Revolutie en de binnenstad - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Revolutie en de binnenstad - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Revolutie en de binnenstad

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

26 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Gisteren was de dag van de revolutie, bijzonder, dit is dus een feestdag. In mijn ogen is een revolutie een opstand van het volk, of een verandering. Wanneer ik me een klein beetje verdiep in deze geschiedenis van Suriname, is dat hier niet zo gegaan. Maar goed, een feestdag dus. President hield een toespraak die hij eindigde met: "ik wens het volk veel slapeloze nachten toe". Jawel, hij zal het bedoelt hebben als in; wees waakzaam en alert, maar toch..... Het volk is nu overstuur, maar heeft meteen een goed woordje voor Bouterse; hij zag er slecht uit, druk van het presidentschap enz. Ach ja.
Vandaag wat rondgestruind door het centrum. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er van vind. De houten woningen die intact zijn, zijn prachtig en statig, echter zijn er meer houten bouwvallen die eens prachtig zijn geweest, maar nu scheef tegen elkaar leunen, maar wel nog bewoond zijn. De Waterkant, eens een imponerende aankomst vanuit de oceaan, is smerig. Bij het sluiten van de winkels zie je uit iedere hoek van de straat een zwerver kruipen, die hier en daar ook nog eens ruzie met elkaar krijgen, of hard in zichzelf praten, of zelfs over straat schreeuwen. Er wordt heel veel gedronken, bierflessen en sterke drank liggen overal op straat in stukken gevallen. Na half vijf/vijf uur lijkt het alsof de stad een gevaarlijk treffen aan het worden is. Er lijkt echter niets te gebeuren. Op bepaalde plekken in het centrum, maar ook in de buitenwijken zijn er treffen van automobilisten, veelal jongeren, die de deuren van hun bolides openen en er harde reggae muziek uit laten denderen. Dit gaat door tot in de kleine uurtjes. Fijn wanneer je logeeradres bij zo'n plek is. Bij het rustig worden van de straten neemt ook het ongedierte weer de straat in beslag. Hier en daar steken de kopjes van de rat uit de rioleringsbuizen, rondkijkend of het veilig is om naar boven te komen. Ze lopen rustig langs de terrassen en langs de woningen waar mensen bij elkaar samen zijn. Niemand die hiervan opkijkt. Dan is het weer duidelijk dat we toch in een derde wereld land terecht zijn gekomen. We zijn dan even de groot aantal glimmende SUV's vergeten.......