Over Ondergelopen, Overlast en Ongedierte - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu Over Ondergelopen, Overlast en Ongedierte - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Over Ondergelopen, Overlast en Ongedierte

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

23 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen gewekt door getsjirp, gebrul, geblaf, gefluit en van alles wat je maar kan verzinnen aan tropengeluiden. Helaas ook het geluid van zeer dikke stromende regendruppels. Het blijkt maar niet op te houden, het pad waar wij zouden moeten fietsen is een grote modderpoel geworden. Een belevenis en uitdaging is leuk, maar dit is niet slim om door te zetten. Ook gezien de toestand van de asfaltwegen, vaak is er een putdeksel weg, of gewoon een groot gat in het asfalt. Je fiets zal er maar in verdwijnen. We besluiten om de tentboot terug naar Paramaribo te nemen, Leonsberg, en vanaf dat punt weer naar Zus&Zo te fietsen. Tijdens de vaart dartelende tientallen dolfijnen vrolijk voor ons het, af en toe met een flinke hoge sprong. De fietstocht niet geheel voortzetten was een goed besluit, in Paramaribo staan de wegen blank, het afwateringssysteem is niet bestand tegen deze hoeveelheid regen. Grote modderpoelen midden op de weg, waar halve auto's in verdwijnen. Wanneer wij bijna bij onze woning zijn zien we tientallen kakkerlakken vluchten uit de ondergelopen putten, een ware invasie. Ik stamp ze niet dood, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een eitje mee te nemen onder mijn schoenzool naar Nederland. In de woning zie ik dat onze huissalamader onze badkamer spiegel goed heeft volgepoept, dat kan er ook nog wel bij. Drijfnat trekken we onze kleding uit, warmen ons onder onze koude douche en doen droge kleding aan. Weer een ervaring rijker, al met al toch een prachttocht.